Teplé prechodné obdobie sa zrejme definitívne končí a žezlo ročných období preberá zima. Nezávisle od toho, či napadne sneh alebo nie, podstatné pre vodičov sú denné a nočné teploty. Pri teplotách okolo nuly aj vozovka, ktorá vyzerá mokrá, môže byť už v skutočnosti namrznutá. Ak ešte niekto nenavštívil pneuservis, je najvyšší čas nečakať a prezuť auto zo sandálov do „traktoriek“.

 

Až tretina Slovákov jazdila v tom čase na nevhodnom obutí. Pod týmto pojmom sa rozumie nielen sezónny typ pneumatiky, ale aj hĺbka dezénu.

Ak by sa na cestách vytvorila súvislá vrstva snehu alebo námrazy, až 34,44 percenta vozidiel by nesplnilo zákonom stanovené podmienky. Inými slovami, každé tretie auto by zjazdeným dezénom alebo typom obutia porušilo zákon. Zákon stanovuje minimálnu hĺbku dezénu zimnej pneumatiky na 3 mm, no tu sa už pohybujeme na hrane bezpečnej jazdy. V tejto súvislosti musíme upozorniť aj na fakt, že v Európe nie sú jednotné pravidlá a napríklad, v Rakúsku alebo Nemecku je limit stanovený na 4 mm.

 Ak obutie nie je v poriadku, zabudnite, že v aute nejakú elektroniku máte. Šmyk je len vrcholcom ľadovca, ktorému predchádzal celý rad nesprávnych rozhodnutí a šoférskych chýb.Zima znamená preprogramovať myslenie na nové podmienky. Základná rovnica znie: sneh/ľad = menšia priľnavosť vozovky = dlhšia brzdná dráha. Prvé varovné signály dostáva každý vodič už v momente, keď vyjde z brány. Mrazivá facka, pád na zadok po prvom kroku alebo oškrabávanie zamrznutých okien by mali každému napovedať, že stav vozovky nebude oveľa lepší. Predvídavosť nie je prázdne slovo a obsahuje celý rad úkonov, či už je to väčšia vzdialenosť od ostatných vozidiel alebo plynulejšia práca s volantom aj plynovým a brzdovým pedálom. Elektronika je iba pomocník. Zásadným a základným prvkom bezpečnosti bol, je a ešte dlho bude len a len vodič.

 

                                   

Pridať komentár