Kto by si bol pomyslel, že investovať do auta sa môže oplatiť viac ako do zlata. Kým totiž hodnota zlata neustále kolíše, hodnota veteránov z roka na rok stúpa. Tento trend pretrváva už viac ako 15 rokov a predpokladá sa, že bude pokračovať naďalej. Ak teda máte v garáži starého tátoša, nerozpredajte ho na náhradné diely skôr, ako si budete istí, že ide o historické vozidlo.

 

Ktoré auto môžeme považovať za veterán?

Slovenská legislatíva definuje historické vozidlo zákonom 405/2000 Z. z. o premávke na pozemných komunikáciách ako „vozidlo vyrobené pred viac ako 25 rokmi, uchované a udržiavané v historicky správnom stave, ktoré je vo vlastníctve fyzickej osoby alebo právnickej osoby z dôvodov historických alebo technických, ktoré nie je určené na každodenné používanie a má vystavený preukaz historického vozidla vydaný príslušným národným orgánom Medzinárodnej organizácie historických vozidiel (FIVA).“

Historické vozidlo by malo jedinečné. Pokojne to môže byť už aj Škoda 120

dreamstime_s_19090434.jpgAby sa vaše staré vozidlo mohlo stať historickým, musí byť aj historicky zaujímavé a zároveň v pôvodnom a zachovalom stave. Historickým vozidlom sa môže stať tiež také auto, ktoré pochádza z malej série a je u nás skôr raritou, prípadne je zaujímavé špeciálnou dobovou úpravou alebo má za sebou neobyčajnú históriu.

A ak má niekto v garáži auto staré viac ako 25 rokov, skoro vôbec nejazdené a dobre udržiavané, je takmer perfektným kandidátom na členstvo v Medzinárodnej organizácii historických vozidiel. Možno sa budete čudovať, ale ako historické vozidlo už môžeme dnes označiť aj dobre udržiavanú Ladu, Škodu 110 R či Škodu 120.

Samozrejme, nie vtedy, ak auto prešlo tuningom a chýbajú mu pôvodné autodiely.

Jednotlivé triedy veteránov podľa FIVA

Medzinárodná organizácia historických vozidiel radí veterány do siedmich skupín:

Trieda A, Ancestor – ide o vozidlá vyrobené do konca roku 1904

Trieda B, Veteran – vozidlá vyrobené od začiatku roku 1905 do konca roku 1918

Trieda C, Vintage – vozidlá vyrobené od začiatku roku 1919 do konca roku 1930

Trieda D, Post Vintage – vozidlá vyrobené v rozmedzí rokov 1931 až 1945

Trieda E, Post War – povojnové vozidlá z rokov 1946 až 1960

Trieda F, Historic – vozidlá vyrobené v rokoch 1961 až 1970

Trieda G, Past – vozidlá, ktoré boli vyrobené od začiatku roka 1971

Nevyčísliteľná hodnota

Kým v roku 2012 ste mohli kúpiť auto TATRA 613 (pre mnohých dodnes známa aj ako chromka) v dobrom stave za približne 10-tisíc eur, v súčasnosti sa jeho hodnota pohybuje okolo 45-tisíc eur. Podľa údajov americkej spravodajskej televízie CNBC boli v roku 2014 veterány najziskovejšou investíciou, výrazne prekonávali dokonca aj umenie.

Hodnota veterána však nespočíva len v peniazoch. Historické vozidlo – to je láska na zvyšok života a pomyselný stroj času zároveň, ktorý vás vráti naspäť do čias, keď bol život tak krásne pomalší a jednoduchší.  

 

Pridať komentár