Kto by si bol pomyslel, že investovať do auta sa môže oplatiť viac ako do zlata. Kým totiž hodnota zlata neustále kolíše, hodnota veteránov z roka na rok stúpa. Tento trend pretrváva už viac ako 15 rokov a predpokladá sa, že bude pokračovať naďalej. Ak teda máte v garáži starého tátoša, nerozpredajte ho na náhradné diely skôr, ako si budete istí, že ide o historické vozidlo.
Ktoré auto môžeme považovať za veterán?
Slovenská legislatíva definuje historické vozidlo zákonom 405/2000 Z. z. o premávke na pozemných komunikáciách ako „vozidlo vyrobené pred viac ako 25 rokmi, uchované a udržiavané v historicky správnom stave, ktoré je vo vlastníctve fyzickej osoby alebo právnickej osoby z dôvodov historických alebo technických, ktoré nie je určené na každodenné používanie a má vystavený preukaz historického vozidla vydaný príslušným národným orgánom Medzinárodnej organizácie historických vozidiel (FIVA).“
Historické vozidlo by malo jedinečné. Pokojne to môže byť už aj Škoda 120
Aby sa vaše staré vozidlo mohlo stať historickým, musí byť aj historicky zaujímavé a zároveň v pôvodnom a zachovalom stave. Historickým vozidlom sa môže stať tiež také auto, ktoré pochádza z malej série a je u nás skôr raritou, prípadne je zaujímavé špeciálnou dobovou úpravou alebo má za sebou neobyčajnú históriu.
A ak má niekto v garáži auto staré viac ako 25 rokov, skoro vôbec nejazdené a dobre udržiavané, je takmer perfektným kandidátom na členstvo v Medzinárodnej organizácii historických vozidiel. Možno sa budete čudovať, ale ako historické vozidlo už môžeme dnes označiť aj dobre udržiavanú Ladu, Škodu 110 R či Škodu 120.
Samozrejme, nie vtedy, ak auto prešlo tuningom a chýbajú mu pôvodné autodiely.
Jednotlivé triedy veteránov podľa FIVA
Medzinárodná organizácia historických vozidiel radí veterány do siedmich skupín:
Trieda A, Ancestor – ide o vozidlá vyrobené do konca roku 1904
Trieda B, Veteran – vozidlá vyrobené od začiatku roku 1905 do konca roku 1918
Trieda C, Vintage – vozidlá vyrobené od začiatku roku 1919 do konca roku 1930
Trieda D, Post Vintage – vozidlá vyrobené v rozmedzí rokov 1931 až 1945
Trieda E, Post War – povojnové vozidlá z rokov 1946 až 1960
Trieda F, Historic – vozidlá vyrobené v rokoch 1961 až 1970
Trieda G, Past – vozidlá, ktoré boli vyrobené od začiatku roka 1971
Nevyčísliteľná hodnota
Kým v roku 2012 ste mohli kúpiť auto TATRA 613 (pre mnohých dodnes známa aj ako chromka) v dobrom stave za približne 10-tisíc eur, v súčasnosti sa jeho hodnota pohybuje okolo 45-tisíc eur. Podľa údajov americkej spravodajskej televízie CNBC boli v roku 2014 veterány najziskovejšou investíciou, výrazne prekonávali dokonca aj umenie.
Hodnota veterána však nespočíva len v peniazoch. Historické vozidlo – to je láska na zvyšok života a pomyselný stroj času zároveň, ktorý vás vráti naspäť do čias, keď bol život tak krásne pomalší a jednoduchší.